Schadeherstel – het roer moet om!

Waarom doe je wat je nu doet, en waarom doe je het op deze manier? Als je morgen de kans krijgt om opnieuw je schadeherstelbedrijf te starten, vertel mij dan eens precies in detail hoe dit schadeherstelbedrijf eruit ziet. Waarom afwachten in plaats van doen?!

Grote organisaties zijn ten dode opgeschreven.
Ze zijn te log om zich aan te passen aan een nieuwe tijd. En echte innovatie zal nooit komen van de grootste bedrijven. De beste bedrijven worden opgericht op een zolderkamer of in de garage met goede ideeën om de wereld te veranderen. Passie, expertise en gedrevenheid in waarin jij als vakman echt geloofd. Ga vanuit je eigen kracht werken. Waarom doen we alles zoals we het nu doen? Laat je niks wijsmaken door anderen, maar vertrouw op je eigen expertise en kennis. Als we allemaal geloven in wat de “pakken” zeggen, dan wordt het je waarheid. Maar in deze huidige “heers en verdeel” cultuur kunnen wij gezamenlijk een doorbraak bewerkstelligen. Niet als individu, maar door te staan waar we altijd voor hebben gestaan – vakmanschap. En als je eerlijk bent: stop met je vakmanschap te verloochenen!

De huisvestigingskosten rijzen de pan uit voor grote schadeherstelbedrijven in vaak prachtige glazen paleizen. Deze grote bedrijven hebben zich in het verleden aangesloten bij schadeketens, welke georganiseerd vanuit militaire principes, gericht op het winnen van de oorlog en het verzamelen van bezit, financieel ondersteund door externe partijen die hier ook weer belangen in hebben. De geschiedenis toont dit al eeuwenlang aan. Op het moment dat je schadeherstelbedrijf groeit, komt de “old boy’s club” binnen en is het gedaan met je wijsheid en passie. Er wordt geroepen even aan de kant jongens, voortaan is dit een serieus bedrijf. Er wordt geld verzameld waarvan overnames worden gepleegd waarvan niemand weet of ze nodig zijn. Macht en ego overheersen en er wordt ingespeeld op angst. Ja maar, en wat als ik de boot mis.

Het is belangrijk de juiste vragen te stellen en door te vragen.
Tot nu toe losten we uitdagingen op door slim te handelen. Maar slim is niet meer genoeg om te overleven. Onze kleine kinderen blijven doorvragen. Leer hiervan, en vraag ook door. Vraag naar het waarom van de manier waarop zaken geregeld zijn. De eerste keer zal degene het antwoord klaar hebben, de tweede keer zal het al moeilijker worden, en het derde antwoord, zal je nooit geven worden. Die laatste vraag moet ertoe leiden dat je vastgeroeste patronen kunt loslaten.

Resultaat bepaalt.
Waarom zou je jaarlijks hogere targets stellen? Als je volgend jaar meer schadeomzet wil hebben zal dat leiden tot een grotere belasting van alle medewerkers. En waarvoor? Voor meer winst. Dat lijkt slim. Allereerst laten de schadeherstellers zich nog steeds misleiden door te kijken naar omzet. Maar wat heb je aan omzet als je eind van het jaar onderaan de streep niks overhoud, of nog erger alleen maar verlies draait.

Waarom zou je überhaupt mensen aannemen? Omdat je ze dan volledig onder controle hebt? Alsof parttimers en freelancers meteen met bedrijfsgeheimen naar de concurrent stappen? Zo zitten mensen niet in elkaar. Als we een nieuw bedrijf starten vragen we ons altijd af: wie moeten we echt voor de lange termijn aannemen? Dat is dan hooguit 10 tot 15 procent van de mensen. Het is veel slimmer om alles in te kopen: mensen, kennis, productiecapaciteit. Je hebt alleen de mensen nodig die de strategie uitzetten voor de lange termijn, plus de mensen die alle outsourcedeals sluiten en de kennis moeten hebben van de markt, de techniek en het bedrijf zelf.

De managers weten niet beter en zijn bang om hun comfortzone te verlaten. Maar langzaam maar zeker zullen ze uitsterven, als ze zich niet aanpassen.

Werk vanuit je eigen kracht en laat je niet misleiden door de “pakken” die het zogenaamd allemaal beter weten. Het is de heers en verdeel cultuur die wij met elkaar gaan doorbreken. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *