De Schadeherstelbranche

Keuzes maken
Autoschadeherstellers moeten zelf keuzes kunnen maken, maar wel aan de hand van de juiste informatie.
Het spel speelt zich al lange tijd af op het commerciële en financiële vlak, onafhankelijk van het technische aspect.
Het is commercie boven alles, zelfs boven veiligheid en kwaliteit.

De juiste keuze is een gedurfde keuze
Aan de hand van juiste informatie kan een schadehersteller individueel pas de beste keuzes maken. Maar veel schadeherstellers vertrouwen nu vaak op medewerkers van externe partijen die veelal hun eigen ding doen, dubbele agenda’s hebben en daardoor niet eerlijk tegen je zijn. Werkend voor corporate organisaties, waar het gaat om de hoeveelheid omzet die ze nog over de rug van de schadehersteller kunnen verdienen. Deze mensen hebben niet het beste voor met de schadeherstelbedrijven, het zijn tenslotte commerciële marktbewegingen.

Neutraal positioneren in de markt
De strijd waar het nu om gaat is eigenlijk alleen maar op het commerciële vlak tussen het merkgericht – en universele kanaal, maar ook verzekeraars natuurlijk en de brancheorganisatie(s), zelfs leveranciers bemoeien zich ermee. En als het om commercieel gaat dan gaat het dus om geld. Geld is een belang,  maar het belang geld zegt niks over de technische kwaliteit van een reparatie. Dat is heel iets anders. Dit is appels met peren vergelijken.

Technisch aspect

Het technische aspect is superbelangrijk, en in principe maakt het niet uit of je een merkgerelateerd- of universeel schadeherstelbedrijf bent.
Het merkgerichte kanaal profileert zich op commerciële speerpunten als: “wij kennen uw auto; wij kennen uw merk als geen ander; onze mensen zijn er voor opgeleid; wij hebben de speciale apparatuur”. Maar dat wil niet zeggen dat de universele schadeherstelbedrijven deze kennis niet hebben. Daarom is het zo belangrijk dat deze goed geschoold zijn en (bij)blijven.

Conclusie
De schadeherstelbranche zijn alle schadeherstelbedrijven, vakmensen, specialisten, en het is een ambacht.
Als je de schadeherstelbranche puur vanuit het technische oogpunt bekijkt en analyseert, en dus niet vanuit de commercie, dan is het feit dat je drie kernzaken nodig hebt om  kwalitatief goed schadeherstel te leveren:

1)     kennis en kunde (vakmanschap)
2)    equipment
3)    technische informatie

Ongeacht of het een dealerkanaal, merkgericht kanaal of universeel kanaal is, ze hebben allemaal kennis nodig.
Kennis daar draait het om!

 

1 antwoord
  1. Harry
    Harry zegt:

    Kwaliteit is inderdaad niet het primaat van het merkenkanaal. Ook de universele bedrijven zijn uitstekend instaat om kwalitatief goede reparaties uit te voeren. Vraag is of hier de discussie over gaat. Er wordt (en we herkennen dit) altijd over een ‘strijd’ en ‘zij en wij’ gesproken. Wat mij betreft is dit pure onzin. Opdrachtgevers hebben nooit twijfel gehad over de kwaliteit van schadeherstel. Is de klant niet tevreden dan wordt dat onderling opgelost en de eerste auto die door een ondeugdelijk schadeherstel de vangrail inrijdt moet nog komen. Dus sturen op kwaliteit en kennis lijkt onzinnig, dit is een hygiëne onderwerp. Het zijn niet de sterkste die overleven maar degene die het best anticiperen op veranderingen. En de markt verandert. Het aantal schades neemt jaarlijks met 8% af en afgelopen jaar is het aantal schadeherstellers met 10% toegenomen! Het gaat om de gepercipieerde waarde die men levert, de product markt combinatie die men maakt. Wil je appels verkopen, weet dan hoe groot die markt is, welke appels men lekker vindt en wie er nog meer appels verkoopt. Of toch liever peren? Er is geen discussie dat schadeherstellers goed herstellen, maar wie zijn ook de goede ondernemers.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *